RECENSIONER

RAINDEAR – HOWL

Den svenska och internationellt hyllade artisten Raindear, som hänfört erkänd musikmedia ända bort till USA med sin mörka synthpop, är äntligen tillbaka med ny musik sedan albumet “Skies to My Name” (2019). Den 17 juni släppte hon den hårresande singeln “Howl”, som handlar om självförnyelse, personligt momentum och att försöka bryta sig loss från inre och yttre faktorer som håller en fängslad.

Och hårresande är precis vad “Howl” är. Den känns som en förlösande kraft som växer sig större och större. Rebecca, som är namnet bakom Raindear, har ett väldigt tilltalande sätt att skapa intressant, mystisk synthpop. Och med det sagt – det låter inte som allt annat. Hennes musik liksom hennes karaktäristiska röst tränger sig igenom den stora massan och hon skapar sitt egna sound på popscenen. Första gången jag lyssnade på “Howl” blev jag på ett sätt upprymd som jag inte känt på länge.

Jag har länge känt mig som ett lejon i en bur och med denna låt bryter jag mig äntligen fri. Jag skrev ‘Howl’ redan 2020 och sedan dess har den fått marineras i vad som känns som en evighet. Jag skriver ofta låtar från mitt undermedvetna och vet först säkert vad låtarna handlar om i efterhand – när framtiden redan är här. Jag tror att ‘Howl’ på något sjukt sätt handlar om att släppa ‘Howl’. Efter en lång och smärtsam väntan fylld av krascher och identitetskris, släpper jag äntligen musik igen och det känns väldigt mäktigt. Jag känner mig orubblig just nu, men samtidigt ganska skör.

Låten smyger sig på i början med ett avskalat, dunkelt arrangemang som svävar i reverb, för att sedan brista ut i en förlösande sinnesstämning. När refrängen entrar är man som lyssnare sjukt nöjd, men så kommer B-chorusdelen och självaste hooken. Där ja, där infinner sig gåshuden. Man är inte beredd i början, och det skapar magi. “Howl” är nästan övernaturlig. Den är pampig och bombastisk, samtidigt dynamisk och kryddad med snygga, smakfulla detaljer som berikar ljudbilden. Det här är Raindears bästa och starkaste släpp hittills. Det känns som en nystart och vi kan knappt bärga oss tills vi hör ny musik från henne igen. Lyssna på singeln här.

I samband med singelreleasen släpptes den 30 juni en livevideo av “Howl”, inspelad i Soundtrade Studios i Stockholm. Medverkande i videon är artisten själv Rebecka Isberg, Isak Nygren, Vanda Liljegren och Iris Bergcrantz, och går att se på här.

Omslag: Ella Ponisovsky Bergelson

Video credits:
DOP and edit – Christoffer Paavilainen
Gaffer – Olof Ringmar
Sound engineer – Oskar Nyman
Assistant engineer – Hugo Smedmark
Mixing – Sandra Windahl
Mastering – Magnus Lindberg

Skribent: Emelie Johansson

WY – SOMETHING AMAZING

Den 17 juni släppte den magiska duon Wy nya EP:n ”Something Amazing”. Duon, som är ett gift par och även nyblivna föräldrar, har tidigare släppt bland annat albumen ”Softie”, ”Okay” och ”Marriage”, och därmed gjort stor succé i indiemusikens värld. EP:n släpps via skivbolaget Rama Lama Records.

Låtarna på ”Something Amazing” skrevs med vetskapen om att två snart skulle bli tre, vilket definitivt går att både känna, höra och läsa när vi följer låt efter låt. Det är något otroligt sårbart, bräckligt, skarpt men samtidigt mjukt, över de alla. Jag hade turen att få träffa Wy förra året för en intervju och prata om deras då nykläckta album ”Marriage”, och minns att vi pratade om att de inte vill hamna i ett fack när de skapar musik, utan ständigt vill experimentera med nya musikdetaljer, instrument och genrer. Det är tydligt att de fortfarande har denna vilja och skaparglöd inom sig, då hela ”Something Amazing” präglas av kreativitet och noggrannhet.

EP:n innehåller låtarna “Teeth”, “High Score” och titelspåret “Something Amazing”, och jag måste nog, efter mycket övervägande, säga att titelspåret blir min favorit. Den börjar avskalat och skört, men växer hela tiden av nya musikinslag som smyger sig in och skapar en dynamisk ljudbild som blir pampigt vacker och omsluter Ebbas säregna och snygga sångröst.

Vi väntade ivrigt och hoppfullt på ny musik från denna duo och blev inte det minsta besvikna på vad de har levererat med sin nya EP. Två enormt musikaliska individer som skapar genialisk musik som präglas av deras kärlek till varandra, och nu även en liten tredje person. Vackert! Lyssna på EPn här.

Skribent: Fia Skärblom

BABY STRANGE – WORLD BELOW

Glasgows nya stolthet, post-punkrockbandet Baby Strange följer upp 2021 års hyllade EP “Land of Nothing” med andra fullängdaren “World Below” som släpptes den 17 juni via skivbolaget Icons Creating Evil Art. Under våren har bandet släppt singlarna “Under the Surface”, “Only Feel It When I’m With You” och “Poor Old Me” från plattan, och i höst ger dom sig ut på en Europaturné med albumet.

Vi har följt bandet sedan 2020 och uppmärksammat de flesta släppen från trion, och det för att vi älskar deras kaxiga och råa sätt att göra kompromisslös modern post-punk, med tänkvärda texter, finess och det lilla extra. “World Below” är skriven som en reaktion till hur coronapandemin utbröt kaos inom flera viktiga områden, både för den mentala hälsan och den växande klasskillnaden. Och med sina 10 starka låtar är det här ett album som känns lite extra, inte bara för albumets tema och ämne, utan även musikaliskt.

Inledande titelspåret “World Below” är som ett marscherande anthem, en kampsång, och en kraftfull inledning på albumet. Det är en doft av vemod, men vidare i “Beating In Time” och “Under the Surface” höjs energinivån och vi känner oss bekanta med trions signum med livliga, riviga gitarriff och solida output. När jag lyssnar på albumet, och som alltid med Baby Strange, tar de fram min inre rocktjej, vilket gör mig nostalgisk och på riktigt bra humör. En av favoriterna på plattan är “Poor Old Me” som bjuder på snygga poppiga melodier och inslag i ett rockformat, där det känns lekfullt och rikt på spännande detaljer i ljudbilden.

Den låt som sticker ut mest från albumet är “When It Calls” som känns som den flirtar både med 80-talet och funk, med synthinslagen, det markerade gitarrkompet och det stadiga trumkompet. Man vill dansa som i Daft Punk’s musikvideo till “Around the World” och klä sig som Men In Black. En kombination jag nog aldrig skulle tro mig nämna i en och samma mening. Men låten är briljant!

Sedan har vi avslutande “Midnight”, som också är min andra favorit, som både är blytung och dansvänlig på samma gång, något som bandet är sedan tidigare riktigt bra på. Den gör sig också bra som placeringen avsluta albumet med extra allt, sista energin, sista svettdroppen.

Albumet “World Below” serverar en äkta rocklyssningsupplevelse, där bandet visar flera av sina musikaliska sidor, känslolägen och på välgjorda låtar. Hela albumet känns komplett, ett sådant man ska lyssna på från start till slut som berättar en historia. Baby Strange har gjort det igen, och kanske till och med steppat upp en aning och börjar göra sig en självklar plats på den internationella rockscenen. Lyssna på albumet här.

Skribent: Emelie Johansson

VIVII – MAVIDAVILON

ViVii är åter tillbaka med sin förtjusande, nostalgiska drömretro-pop efter 2021 års album “Mondays”, med EPn “Mavidavilon” som släpptes den 3 juni. Tre singlar har under våren släppts från EPn, och med sin smakfulla och pricksäkra genreblandning som utgör trions alldeles säregna popsound som dom hyllats internationellt för, tror vi att många har väntat på detta släpp.

Att vi gillar ViVii är ingen hemlighet. Vi blev, som många andra, indragna i deras fantastiska musikaliska värld vid första låten vi kom i kontakt med dem. Och “Mavidavilon” gör ingen lyssnare besviken. När jag lyssnade igenom EPn för första gången så visste jag att jag skulle försvinna bort i en annan sinnesstämning, precis som man gör när man lyssnar på dem. Caroline och Emil Jonsson och Anders Eckeborn som är ViVii, vet precis hur man skapar den lilla extra magin. Till och med EPn:s namn hintar om en annan plats långt, långt borta.

Mavidavilon är platsen vi befann oss på när vi spelade in vår nya EP. Hav, stränder, berg och små byar. Ett lugnt kaos där den gemensamma nämnaren är begreppet tid. Påhittad plats eller ej, så kändes den verklig för oss och gav oss inspiration.

“Wrap Your Arms Around Me” som öppnar EPn, som också släpptes som singel tidigare, är en svävande, långsam ballad, som nästintill är psykedelisk. Det är en vacker kärlekslåt som andas varma sommarkvällar. I “Caramel Beach” hör vi en stadig puls genom låten som ger ett något annorlunda uttryck från vad man kanske är van att höra från gruppen. De tunga, men samtidigt mjuka beatet blandas snyggt ihop med akustiska gitarrer och luftiga melodier, och det är löjligt bra.

Men min personliga favorit på EPn är “Vegas” som är som, med risk att upprepa mig på orden “sommar” och “dröm”, en sommardröm. Melodin är av ren perfektion rakt igenom, och är kanske det som lyfter låten snäppet högre, även om det ABBA-doftande gitarrsoundet inte är så pjåkigt det heller.

En mer sammanhängande EP får man leta efter, här känner man verkligen att alla låtar hör ihop med varandra och att utgångspunkten har varit på “Mavidavilon”. Och en mer somrig EP får man också leta efter. Här är låtarna som sätter soundtracket på folkets semester, som ger gåshud längs kroppen, som vaggar dig in i ett känsloläge du alltid vill vara i, och som får dig att vilja vara uppe sent på natten och njuta av livets bästa stunder. Lyssna på EPn här.

Skribent: Emelie Johansson

KIPPO – YOUR HANDS / TOKYO

Bandet kippo släppte den 10 juni sin dubbelsingel innehållande låtarna ”Your Hands” och ”Tokyo”. Bandet som består av medlemmarna Gustav Alte, Linnea Svedmyr, Tove Paulin och Erik Lundin, debuterade med EP:n ”kippo” förra året och blev snabbt mycket omtyckta hos oss på magasinet. Därför blev vi mycket glada när nyheten om denna dubbelsingel nådde våra inkorgar.

Den första låten, ”Your Hands”, inleds med en nyfiken melodislinga som ger ett hoppfullt första intryck. Att vi ska få höra någonting varmt, mysigt och kärleksfullt, och det är precis så låten utvecklar sig. Gitarren som totalt briljerar med sina slingor blir det som verkligen sätter toppbetyget på låten. Skickligt, snyggt och välplacerat, helt enkelt.

Den andra singeln vi blir bjudna på heter ”tokyo” och börjar med sång och tydliga och lekfulla rytmslag. Även här finns en hoppfullhet från start, men låten tar en vändning och får ett mystiskt djup över sig cirka 3 minuter in. Instrument, effekter och ljud når en komplex sammanslagning som ändrar soundet märkbart. Vi får som två låtar i en, vilket känns lyxigt!

Detta band har en solklar framtid på Sveriges indiescen och vi blir inte ett dugg förvånande om de växer sig långt utanför våra gränser. En grupp av skickliga musiker som tillsammans binder ihop sina olika musiktalanger och skapar något riktigt bra. Det här är minsann kvalitet. Lyssna på singlarna här.

Skribent: Fia Skärblom

MUSIKVIDEO

DIXIES LIST – 2:45

Indiepopbandet Dixies List släppte den 8 juni musikvideon till låten “2:45”. En poppig video till en minst lika poppig, glad gitarrbaserad låt, som bjuder på vibbar av ungdomens hemmafester under 2000-talet blandat med bilder på bandet i olika miljöer. En typ av musikvideo som också känns väldigt 2000-talig, vilket alltid gör mig en gnutta nostalgisk. Det är färgglatt, glitter under ögonen, lekfullt och man lever precis i nuet. Det här skulle kunna vara Sveriges motsvarighet till ett ungt The Strokes. Videon är gjord av Tora Andersson.

Skribent: Emelie Johansson

VICTOR BRODIN – GROWING INTO YOUR MAN

Singer-songwritern och popartisten Victor Brodin följer upp senaste singeln “Growing into your man” med en egenregisserad musikvideo. Med han filmiska soul-pop visualiserar han låtens innebörd om att hela tiden utvecklas som människa och växa till den person han känner han är menad till att bli, i en otroligt snygg och skör video med vackra bilder i dekorativa ljus och landskap. Videon är stark i sin avskalade enkelhet där varje bild och miljö känns genomtänkt, och där en ton av vemod vilar.

I videon vill jag uttrycka den känslan genom att gestalta mina starkaste personlighetsdrag. Jag ser det även som en uppmaning och hyllning till män att våga visa sig transparanta och att vara sig själva fullt ut.

Skribent: Emelie Johansson

LOA & KOAN – LETTER FROM THE PSYCHIATRIC WARD

Från The Royal Danish Academy of Music, Studio 3 i Köpenhamn är den här fantastiska livevideon av låten “Letter from the Psychiatric Ward” inspelad i en tagning, med den svensk/danska trion Loa & Koan. Med stråkkvartetten Vesselil på ett magiskt stråkarr och en avskalad studiomiljö gör videon låten rättvisa, där fokus ligger till hundra procent på att ta in låten, varenda ton och varenda textrad. Det är skört och naket, vackert och berörande. Videon är filmad av Jakob Natorp och inspelad av Sebastian Vinther Olsen.

Skribent: Emelie Johansson

TINSEL TIPSAR

MIRIAM – SER ER

Popartisten MIRIAM är tillbaka med ny musik sedan 2020 års debut EP “Det här är”. Men under den senaste tiden har hon inte direkt varit sysslolös. Hon har jobbat på med musiken på andra håll, men nu är hon tillbaka med sin svängiga och medryckande R&B pop och singeln “Ser Er” som släpptes den 8 juni. Och vi är glada att hon är tillbaka, för “Ser Er” är kaxig som bara den. Det är vassa synthar och distade sånginslag som blandas med organiska instrument i en sylvass produktion. Vi får också ett groove och en skön laid-back attityd som klär MIRIAM helt perfekt, inlindat i snygga harmonier. Vi hoppas att det inte dröjer två år till tills nästa släpp! Lyssna på singeln här.

Till singeln släpptes också en otroligt cool musikvideo med ett starkt uttryck, som är producerad av TINTS Agency och finns att se på här.

Skribent: Emelie Johansson

MICHAELA ÅBERG – THIS IS FINE

Desert psych gothic folk är Mikaela Åbergs egna musikaliska beskrivning på hennes genre och debutplattan “This is Fine” som släpptes den 3 juni. Under våren har hon släppt singlarna “Relax Baby” och “Never Enough” från albumet, som nu får sällskap av ytterligare 5 spår. Michaela ser vi även som frontfigur i krautrockbandet End of Fun. Albumet “This is Fine” bjuder lyssnaren på psykedeliska, mystiska och stilrena melodier och harmonier indränkta i reverbgitarrer, tunga trummor och släpig sång, där låtarna handlar om att försöka orka med sig själv och sina relationer. Det är ingen tvekan om att Michaela har hittat ett perfekt gränsland mellan olika genrer i sin musik och gör det till sitt eget. Hela musiken andas precis det hon uttrycker i sången och det vi verkligen gillar är hur instrumentala partier får ta mycket plats, och det är minst lika mycket känsla.

Jag ville skriva en psykrockplatta som är trogen stilen utan att vara retro. En ökenskiva med inslag av pastell. Där alla låtar är låtar jag skulle lägga i mina egna spellistor. Jag tycker att vi har lyckats med det.

Varje låt på albumet är lika stark som den föregående, men den låt som sticker ut lite extra är “Never Enough” som släpptes som singel. Den genomgående refrängmelodin som både hörs i sången och instrumentala partierna är ren perfektion. Låten skulle göra sig perfekt som ett filmsoundtrack men samtidigt vara en hitlåt som snurrar på radion. “This is Fine” är en platta som tål att lyssnas på från start till slut. Lyssna på albumet här.

Skribent: Emelie Johansson

PETER ÅBERG – HEM

Den 17 juni släppte den lovande artisten och låtskrivaren Peter Åberg sin sprillans nya singel ”Hem”. Den 21-åriga musikskaparen från Dalarna vann förra året Imagine Sweden och kommer synas i flera imponerande musiksammanhang framöver, trots sin unga ålder. Singeln ”Hem” är skriven och producerad av artisten själv och släpps i samproduktion med Dalapop.

När vi blev introducerade för Peter Åberg gick tankarna direkt till en yngre Albin Lee Meldau, då Åberg besitter samma talang för att med enkla medel förmedla starka budskap, träffsäkra toner och en enorm musikalisk helhet. Låten ”Hem” är en svensk, härlig, sprudlande och varm låt vars toner, rytmer och sång sprider sig i hela kroppen. Hett tips från oss på Tinsel! Det här är en låt ni inte får missa att slänga in i spellistan. Lyssna på singeln här.

Skribent: Fia Skärblom

MELÉN – SHIFT

Vi blev nyligen presenterade för en riktigt spännande och lovande artist och musikskapare vid namn MELÉN. Den Malmöbaserade artisten släppte singeln ”SHIFT” den 17/6 som blir en uppvärmning inför kommande EP längre fram i år.

MELÉN stack ut ordentligt när jag gick igenom mejlkorgen en dag. Hennes sätt att använda musiken som sin lekplats och experimentera med loopar, effektpedaler, produktion och ljudbilder framkallar en stor nyfikenhet hos mig som lyssnare och singeln ”SHIFT” är ett utmärkt exempel på detta. Otroligt välgjord musik som får en att vilja ha mer, samt en önskan om att få tillbringa en dag i studion med denna kreativa musikskapare. Vi är eld och lågor för MELÉNs framtid på den svenska (och internationella) musikkartan. Lyssna på singeln här

Skribent: Fia Skärblom

VILLA RIVERCAT – LIVE AT SUNNANHED

I en ombyggd lada under ett fyra dagars residens i Sunnanhed utanför Rättvik i Dalarna spelades “Live at Sunnanhed” in, ett livealbum in av indie/modern folk-bandet Villa Rivercat, som släpptes den 17 juni. Albumet är inspelat live för att skapa ett opolerat och levande sound, som enligt oss gör sig helt perfekt för deras musik. Albumet är producerat av Niklas Lock.

Med det här albumet är vi nära känslan av att stå på scen. Det är inte felfritt eller perfekt, men ärligt och äkta – bara vi och våra instrument.

Och visst ger det här albumet riktiga sommarkänslor. Precis som om du står på en konsert i solnedgången. Det är autentiskt, en stor dos av atmosfärisk rymd men samtidigt närhet. Jag är också extra glad att låten “Sway” är med på albumet, som också har släppts som singel, då det är min personliga favorit med gruppen. Här finns också de tidigare släppta singlarna “Lola” och “Domino” med i fantastiska liveversioner. Varje låt utsmyckas med körer och finstämda harmonier, ett akustiskt, levande sound och jag befinner mig i ett harmoniskt lugn när jag lyssnar på plattan. Det här är sommarens mest somriga släpp från independentscenen. Lyssna på livealbumet här.

Skribent: Emelie Johansson

MYIE – FEEl REAL

Idag vill vi tipsa om en lysande debutant som tagit sig an indie-scenen med drömska pop-inslag och släpig gitarr. Denna artist heter myie och släppte singeln ”Feel Real” den 3 juni. Låten känns som en given debut då den verkligen presenterar denna musikskapare på bästa sätt.

Den är behaglig, mångsidig, dynamisk och fyllig i sitt sound. Artisten besitter en mysig och charmig sångröst som passar utmärkt för denna genre, och ger mig lite ”90-talets the Cardigans”-feeling. Jag tänker även på briljanta BANKS, vilket tillsammans utgör en väldigt intressant kombo av musik. Den intressanta, fräscha och nyfikna kombinationen lyckas myie skapa. Debutsingeln förtjänar definitivt en solklar plats i månadens nummer och debutanten är någon vi kommer hålla ögonen på. Lyssna på singeln här.

Skribent: Fia Skärblom

LOUIS PAX – OPHELIA

För er läsare som kikar in här kontinuerligt blir det ingen överraskning att vi idag vill tipsa om Louis Pax senaste låtsläpp. Jag har skrivit flera recensioner om dessa otroligt grymma grabbar och därför vill jag nu presentera er för ”Ophelia” som släpptes den 9 juni. En färgsprakande poplåt med inspiration och inslag från 80-talets glittrande musiktrender som gör det svårt att sitta still.

Den är medryckande, välproducerad och har en nyfiken ljudbild som skimrar av musikdetaljer från flera genrer. Det som får mig att fastna för Louis Pax är deras oförutsägbara skaparsätt som ständigt briljerar med kreativitet, busighet och glädje, utan att kompromissa med skicklighet och stil.  Låt kroppen ryckas med i sommarvärmen när du sätter igång “Ophelia” i lurarna. Lyssna på singeln här.

Skribent: Fia Skärblom

BO JOHAN NILSSON – EMPIRES TOPP

Bo Johan Nilsson har tidigare spelat i rockbandet Runtom Knuten, men har nu gått solo och släppte sitt debutalbum “Empires Topp” i maj. För den som hört Runtom Knuten tidigare så hör man liknande sound och attityd i Bo Johan Nilssons soloplatta. Vilket vi gillar skarpt!

Empires Topp bjuder på allt från modern 70-tals psyk och en touch av punk, med texter på svenska och kaxig output. Här sparas det inte på krutet, och han visar även en mångsidighet i albumet. Ta till exempel “Lijanej” med den repetitiva synthen, sönderdistade gitarrer och ett rått, industriellt sound, till “Dödsdans” poppiga, psykedeliska framtoning. Det är en skön kontrast men den röda tråden finns där.

En låt som fastnar lite extra för mig är den härligt stökiga “Norrlando” där snygga gitarrmelodier är temat och en lekfull melodi som lyckas sätta sig på hjärnan direkt. Det jag gillar med det här albumet är, ja, förutom allt ovanstående jag nämnt, den busighet och samtidigt nonchalanta framtoning och det opolerade soundet, som jag tycker binds ihop till en smakfull elegans. “Empires Topp” är en dold liten rockpärla som vi vill lyfta fram. Lyssna på albumet här.

Skribent: Emelie Johansson

SIMON ALEXANDER – ALONG CAME JUNE

Singer/songwritern och indierock/modern folk artisten Simon Alexander gör sitt första släpp för i år och följer upp 2020 års album “A Place to Call Home”, som vi även skrev om här på Tinsel, med singeln “Along Came June” som släpptes den 10 juni. Jag tror att det här är ett av Simon Alexanders hittills starkaste släpp. I singeln går han tillbaka lite mer till den ösiga sidan och blandar snyggt mjuk indierock med modern folk. Och i alla fall jag blir lite smått kär i låten. Han berättar själv:

Med sommaren kommer en uppsjö av känslor – särskilt för unga vuxna som lever fritt och lär sig om livets vägar. ‘Along Came June’ är en låt om att titta efter sin egen rygg för att undvika att bli utnyttjad – för med sommaren kommer också de mer djuriska sidan av människan fram.

Låten har något elektriskt och sensuellt över sig, som en stark kraft. Det är Americana-influerade elgitarrer och akustiska gitarrer, ett mjukt trumkomp och så Simon Alexanders sammetslena röst som binder ihop hela ljudbilden med magiska melodier. “Along Came June” är liksom försiktigt smygande men med något storartat och mystiskt över sig, och låten byggs upp till ett snyggt klimax mot andra refrängen och slutet, där vi också får ett gitarrsolo. Skulle jag utse en av årets bästa refränger (och bryggor!) släppta av independentartister så skulle “Along Came June” toppa den listan. Lyssna på singeln här.

Skribent: Emelie Johansson

TRIBE FRIDAY – BUBBLEGUM EMO

Tribe Friday, som har varit på mångas läppar den senaste tiden, inte minst efter deras medverkan i årets upplaga av Melodifestivalen, släppte sitt debutalbum “Bubblegum Emo” den 3 juni. Efter att på kort tid byggt upp en hängiven publik med sin 2000-tals inspirerade indierock, dansanta pop och emo-influerade musik har dom redan hunnit turnera på två kontinenter och blivit nominerade till Årets Grupp på P3 Guld.

Ett gäng av låtarna på albumet har tidigare släppts som singlar, och vi på Tinsel har gillat trion sedan start. Deras sockersöta, stundvis tunga och framförallt smittsamma gitarrdrivna musik med en både flörtig och laid-back känsla är svår att inte gilla, eller i alla fall att inte dra lite på smilbanden. När jag lyssnar på “Bubblegum Emo” hör jag band som Two Door Cinema Club mellan raderna. En låt jag fastnar lite extra för är “For Real?” som även släpptes som singel tidigare i år, och hur den snabba spralligheten i musiken vägs upp av sången som är av lugnare, släpande karaktär. Det blir en snygg kontrast och melodin är verkligen on point. En annan låt som gör ett starkare intryck på mig är “Figure it Out” som går lite mer i ren indierock-anda och The Strokes feeling. Jag gillar låtar där verserna är minst lika bra som refrängen, precis som i denna låt. Här finns också ett spaceat gitarrsolo!

Tribe Friday bjuder i albumet på en bredd av både upptempolåtar och lugnare men där de bibehåller sin röda tråd och ID i soundet, och det finns ingen svag länk. Även om låtarna kan tyckas vara rätt lika vid första lyssningen, så finns det mycket finess och musikalitet bakom varenda låt. Albumet är välproducerat där de tagit de bästa största populärmusikaliska genrerna från 2000-talets storhetstid in i modern tid. Lyssna på albumet här.

Skribent: Emelie Johansson

MÅNADENS BÄSTA

RAINDEAR – HOWL

Utmärkelsen Månadens Bästa i juni går till den helt makalösa Raindear som har tagit oss på redaktionen med storm med sin otroligt mäktiga och stora singel “Howl”. Att beskriva denna låt känns nästan omöjligt då den är så egen i sitt slag och skapar en övernaturlig känsla i lyssnarens öron.

Toner, sångröst och produktion skapar en ljudbild som totalt tar över både hjärna, hjärta, kropp och själ, vilket gör det i princip omöjligt att inte köra låten på repeat. Det är inte ofta man får stöta på sådan musik. Som utgör en känsla av  eufori. Som får oss att känna att vi precis blivit bjudna på en hel konsert med pampig uppsättning av instrument, ljud & ljuseffekter, generös akustik och allt annat som hör till en sån där “utanför kroppen”-upplevelse. Och allt detta på 3 minuter och 32 sekunder. Det är häftigt när vi får ta del av sånt här!

Stort grattis till placeringen Raindear, och tack för musiken. Den kommer vi glädjas av långt framöver!

Skribent: Fia Skärblom

EYES ON: