RECENSIONER

BOYS AND IVY – TOUCH AND GO

Den uppmärksammade svensk/kanadensiska indiepop-duon Boys and Ivy har inte gjort varken lyssnaren eller musikmedia besviken med årets singelsläpp “Toronto”, ”Boys We Chased” och ”Bumblebee”. De har snarare storhyllats med sin retrodoftande och melodramatiska moderna pop. Den 6e maj släppte dom debutalbumet “Touch and Go”, där de tre tidigare släppta singlarna får sällskap av fem tidigare osläppta spår. Och resultatet är häpnadsväckande. Albumet är skrivet, inspelat och producerat av duon själva där platser har skiftat mellan hemmastudio och Stockholmsstudion Atlantis.

Mitt första möte med Tilda Gunnarsson och Kevin Hamrins musik, som utgör duon, var singeln “Boys We Chased” som jag föll pladask för med deras sound, uttryck och fingertoppskänsla i låten. Det här var något jag musikmässigt hade saknat, så det är ingen lögn att jag hade väntat på ett album för att få höra mer av deras kreationer.

Och det är så bra. Verkligen otroligt bra. Redan vid inledande “Kids” har dom min fulla uppmärksamhet där den genomtänkta ljudbilden präglas av snygga gitarrslingor, ett mjukt trumkomp, diskreta synthar och Tildas vocoder-röst. Det är silkeslent. En av duons influenser till sin musik är Beach House och i “Toronto” gör det sig påtagligt, med en touch av Future Island. En magisk kombination, eller hur?

“Touch and Go” är ett album jag skulle kunna lyssna på när som helst för att försvinna in i en drömvärld för en stund. De har ett välarbetat sound och löjligt snygga produktioner alla låtar igenom, och, det bästa av allt, de sticker ut från massan. Varje låt är gjord med så mycket känsla och perfektion, och det är lättsamt, lekfullt och skört på samma gång.

“Hung over You” har en sprallighet och intressanta element i produktionen som jag fastnar lite extra för, med det snabbare tempot, retrosynthljuden och unisonsången. Här är det verkligen de små detaljerna som gör att man hajar till ytterligare och jag skulle säga att det är albumets utstickare. Och min personliga favorit tätt följd av “Kids”.

På avslutande “Louder&Louder” får man hålla tårkanalerna i styr. En fenomenalt vacker ballad presenterad på ett sätt som bara Boys and Ivy kan göra. När albumet är slut undrar jag om jag sett på en långfilm. Varje låt bringar känslor på sina egna sätt som gör att de sätter soundtrack på ens vardag. Jag är lite mållös efter att ha lyssnat på “Touch and Go” och det är i min mening ett av årets bästa albumsläpp från den svenska independentscenen. Lyssna på albumet här.

Skribent: Emelie Johansson

Amanda Alexander – Wide Open

Det högaktuella popundret AMANDA ALEXANDER släppte sin andra singel ”Wide Open” den 20e maj. Det är hennes andra singelsläpp för i år då hon i mars släppte ”I Don’t Talk About You” som gick varm hos oss på Tinselredaktionen. Låten ”Wide Open” är skriven av artisten själv vars namn är Amanda Björkegren och Joakim Budde. Singeln släpps via red panda, som är Björkegrens egna skivbolag, och distribueras av Aloaded. Senare i år landar artistens EP på våra streamingtjänster och ”Wide Open” är den perfekta uppladdningen inför detta.

Att AMANDA ALEXANDER är här för att stanna har hon visat starkt med årets två singelsläpp. Det lyser en enorm kvalitet över artistens musikskapande och hon tar utan tvekan Sveriges pop-vimmel med storm. ”Wide Open” är en pampig, dynamisk och stor låt vars musikarrangemang och produktion når en ny nivå av proffsighet. Lager av sång skapar ett stort ljudlandskap, utan att kompromissa med låtens starka budskap och känslor. Artisten berättar själv om låtens innebörd:

Låten handlar om att vara väldigt nära någon, så där nära att ens kroppar kommunicerar utan att man behöver säga nåt. När man är så djupt connectade så man nästan är telepatiska med varandra!

All of me, all of me, fear my heart will break into open wounds and drift apart, but I’ll take my chances with you”, precis som jag sjunger här, representerar ‘Wide Open’ känslan av att vara i total synkronisation med en annan människa, och den rädsla som tillkommer av att man gjort sig själv så sårbar.

Att få fram ett budskap som är så känslomässigt laddat, samtidigt som trendig popmusik fyller kroppen med eufori och ett suktande efter dans och glädje, är en stor eloge. Denna låt har verkligen allt i ett och vi kan bara säga hatten av till fantastiska AMANDA ALEXANDER. Hon vet definitivt hur man levererar pop när det är som bäst. Lyssna på singeln här.

Skribent: Fia Skärblom

KÅRP – PERFECT ORDER

Dödsdisco-akten KÅRP följer upp senaste singeln “Perfect Order” som släpptes den 8 april med EPn med samma namn som släpptes den 13 maj. I EPn:s fyra spår berör låtarna stora och mänskliga frågor, och reflekterar över vad som händer efter undergången.

Jag har haft förmånen att se KÅRP live, på showcasefestivalen Viva Sounds i Göteborg 2019. Då nästan helt ovetandes om vad jag kunde vänta mig av gruppen när jag klev in i den mörka, rökiga lokalen. Deras musik hade jag små fragment av att jag hade hört någon annanstans i förbifarten innan kvällens spelning, men jag minns så väl hur uppslukad jag blev av deras mörka, mystiska framtoning och ljudhavet av massiva synthar. Det var vackert, en känsla av övernaturligt och rått. Ungefär samma känsla får jag än idag, när jag lyssnar på EPn “Perfect Order”.

Inledande “K B L” är som ett väsen ute på en äng mitt i natten med glittriga synthar, luftig sång och pulserande, lugna trummor. Titelspåret “Perfect Order” har lite mer discoinslag, men i ren KÅRP-anda. Det är en riktig klubbhit. Det dansanta i det melankoliska är en kombination jag verkligen gillar. Jag slås av alla de magnifika syntharna i arrangemanget och hur varje komponent har sin rätta plats i ljudbilden. Otroligt välgjort, stilrent och med precis rätt känsla och vibe.

Tanken med EP nummer två var att spegla känslan av vad som händer precis efter undergången. Vi har kallat det för tystnaden och frånvaron av alla fasta värden. Mattan rivs bort under våra fötter på en plats av total nihilism, i ett ögonblick där det varken finns någon historia eller framtid.

“Sad Waters” är som att kliva in i en drömvärld. Med svävande synthar och en makalöst vacker, skör melodi får jag gåshud. EPn:s avslutande låt “You’ll Be Dancing” måste jag, som många andra gjort, dra parallellen till The Knife, som är extra stark och framträdande här. Arpeggiosyntharna och den djupa basen i kontrast till de atmosfäriska syntharna är magiska, och den rytmiska laid-back känslan skapar ett oemotståndligt groove. EPn slutar på topp, både i glimten av hopp och att jag sätter låten på repeat, flera gånger. Lyssna på EPn här.

Skribent: Emelie Johansson

JEAN ROOT – HOLD ME CLOSE

Den 6/5 släppte Jean Root sin andra singel för i år. Låten ”Hold Me Close” släpper återigen tillbaka oss till artistens allra innersta och låter oss krama om hennes hjärta. Vi blir bjudna på en sida av Jean Roots dagbok och får ta del av tankar om osäkerhet, sårbarhet, att känna sig otillräcklig och svarslös. Singeln är släppt via Ocean Music Group och blir artistens andra släpp via bolaget då hon tidigare i år släppte låten ”Thinking”. År 2019 släppte hon sin EP ”Noticed” och har uppmärksammats som artist och låtskrivare av både Nöjesguiden, Popmani, KULT Magazine m.fl.

Artisten själv presenterar ”Hold Me Close” så här:

Låten skrevs under en period i mitt liv när jag kände mig otroligt less på att må dåligt och samtidigt veta om hur mycket mitt mående påverkade min relation, så för mig är låten tillägnad min partner Jonathan. Men jag hoppas samtidigt att andra som hör den kan hitta sin egen mening med den.

För mig när jag fick läsa detta, i kombinationen med första lyssningen på låten, blev det otroligt känslostark. Jean Root har en sångröst som kan lyfta berg och hon levererar lyrik på ett sätt som inte kan lämna någon oberörd. Hon har ett brett register som lyser upp när hon briljerar med sin sångteknik och det märks tydligt att musikkonsten sitter i ryggmärgen. Hon är i sitt esse. Hon har hittat helt rätt.

Låten börjar med ett förföriskt ljudlandskap som kompletteras av smekande rytmer och ekande slag. När Jean Roots sång kommer in får vi ett tydligt och dynamiskt sound som sätter prägeln på låten. Det är snyggt, välgjort, intressant och genomtänkt. Varje musikaliska detalj har hittat sin rätta plats och låten blir magiskt komplett.

Vi på Tinsel Music Magasinet är riktigt spända på var detta året ska ta musikskaparen och vi väntar med nyfikenhet och glädje på kommande musiksläpp. Lyssna på singeln här.

Skribent: Fia Skärblom

ASTRID CORDES – HURRY UP

Danska indiepopartisten Astrid Cordes släppte den 13 maj EPn “Hurry Up”, som även är den första av tre inför hennes debutalbum som väntas släppas i början av 2023. Hennes tre senaste singelsläpp har spelats flitigt på dansk radio, och nu är det väl dags för oss i Sverige att upptäcka denna artist och hennes fantastiska musik. EPn släpptes via Celebration Records.

Vi har tidigare uppmärksammat Astrid Cordes på magasinet, då vi blivit alldeles hänförda av hennes egna sätt att skapa kraftfull och berörande indiepop på med en speciell nerv. De fem låtarna på EPn som är producerade av Jacob Brøndlund och inspelade live med band i Köpenhamn i Sauna Recording Studio, kretsar alla runt ämnet ensamhet, Astrid berättar:

I’ve pondered a lot about solitude after becoming a mother. Maybe it’s because I never get to experience it anymore. On one hand being alone is liberating, on the other it can be quite lonely.There’s something powerful about standing on your own, but it can also be a very exposed position.The songs on ‘Hurry Up’ have become a disclosure of my own aloneness.

EPn öppnar med den tidigare släppta “Good Times” som är otroligt stark i sig själv men som även sätter stämningen för hela EPn och är en solklar öppningslåt. Det tunga trumkompet, släpande känslan och de distade gitarrerna i ett värmande, rått akustiskt sound är hårresande bra. Det pryder och kompletterar Astrids känslostarka röst på bästa möjliga sätt. “Good Times” är en låt som redan gått på repeat hemma hos mig, och det är dessutom inte alla låtar där verserna är lika starka, om än inte starkare, än själva refrängen. I den här låten är det i min mening så. Versen är tung och rå i kontrast med refrängen och tillåt mig upprepa mig, det är hårresande bra, i brist på fler beskrivande ord.

Vidare hör vi “Male Lead” som har som ett skimrande sken över sig med en oerhört snygg harmoni. Låten blommar ut till en känsla av extas längs låtens gång och man blir påmind om att ett liveband bidrar till en extraordinär känsla. Det blir mer levande, och det är precis det som tar Astrids låtar till skyarna. “Male Lead” är ett praktexempel på det.

Resten av EPn består av tidigare osläppta låtar, och där hör vi den tunga, laid-back “Strangers Now” som går lite i samma känsla som “Good Times”. Akustiska gitarrer och atmosfäriska gitarrslingor smyckar arrangemanget. Tempot tas ner en aning i den vackra “Staring at the Ceiling” där Astrids röst verkligen får träda fram och pryds av körharmonier i refrängen. Här har det akustiska pianot verkligen sin rätta plats i arrangemanget och hela låten är som en svävande resa till yttre rymden.

EPn avslutas med “Jeg Venter”, Astrids första släppta låt på sitt modersmål, som enligt henne själv bygger en bro till nästa kapitel i EP-trilogin och som tar steget från temat ensamhet till att handla om kärlek, sex och moderskap. Här finns det nog bara ett ord att beskriva låten med: wow! Under låtens dryga 6 minuter känner man i hela kroppen att låten inger hopp, och här finns det inget krut sparat på. Det är maxat, svävande, vackert och storslaget. Låten får dessutom en ännu starkare känsla och känns mer personlig när den är sjungen på danska och Astrid sjunger verkligen ur sitt hjärta och förmedlar vartenda sjunga ord rakt in i lyssnarens själ.

“Hurry Up” är en EP som har hänfört mig från första till sista låt, från första ackord till avslutande ton. Det är ett äkta hantverk, som är välarbetat, musikaliskt och som rymmer så mycket känslor. Vi kan bara säga tack för musiken, och vi ser fram emot kommande EP i trilogin. Lyssna på EPn här.

Skribent: Emelie Johansson

TINSEL TIPSAR

EBBA BERGKVIST & THE FLAT TIRE BAND – LIAM’S BASEMENT

Bluesrockbandet Ebba Bergkvist & The Flat Tire Band gjorde sitt första släpp för i år den 6e maj i form av singeln “Liam’s Basement”, som handlar om bandkatten Liam som nyligen fick somna in efter en längre tids sjukdom. Men misströsta ej, det här är en fantastisk hyllning till katten som säkert dansar uppe i himlen när han hör denna rockdänga som har full output från start. För den som hört bandet förut så vet man att det alltid bjuds på riviga gitarrer, distad sång och kaxighet ända ut i fingerspetsarna. “Liam’s Basement” är sista singelsläppet innan nästa album och den gör inte lyssnaren besviken. Här levereras det rykande, rå bluesrock när den är som allra bäst. Lyssna på singeln här.

Skribent: Emelie Johansson

TIFFANY LORENTZ – HOME

Popartisten Tiffany Lorentz följer upp förra singeln “All I Can Be” med den sprudlande låten “Home” som släpptes den 3e maj. En låt som handlar om känslan av att hitta hem i en plats, en situation eller en känsla tar hon med lyssnaren i en catchig poplåt som stundvis påminner om MIKAs dunderhit “Grace Kelly” som i alla fall gör mig både nostalgisk och får mig att dra på smilgroparna. Receptet på en poplåt som sprudlar av positivitet finner vi i “Home” –  mjuka rytmiska gitarrer, svängigt groovet som genomsyrar hela låten och en melodi som dansar fram likt på en blommig äng. Känner ni sommarstämningen? Lyssna på singeln här.

Skribent: Emelie Johansson

BELLA WINTH – FUCKING JÄVLA UNDERBAR

Den 13:e maj släppte det lysande stjärnskottet BELLA WINTH sin singel ”Fucking Jävla Underbar” som tar sig direkt upp i listan inför sommarens slagkraftiga dängor. Med en träffsäker sångröst, ett sprudlande budskap och medryckande rytmer blir BELLA WINTH ett namn vi lägger på minnet. Någon som har all potential att bli en självklarhet på den svenska popscenen. ”Fucking Jävla Underbar” är en glittrande, färgstark och medryckande poplåt som blir extra charmig med artistens skånska som levererar svensk lyrik. Textrad efter textrad etsar sig fast och vi vill genast ha en riktigt pangkväll tillsammans med BELLA WINTH. Det här är riktigt bra! Lyssna på singeln här.

Skribent: Fia Skärblom

JUNODEF – EUROVISION 2004

Svenska Londonbaserade alt-pop bandet Junodef släppte den 13e maj den melankoliska singeln “Eurovision 2004”, en låt inspirerad av deras kärlek för just Eurovision och uppföljare till förra singeln “Close” från 2021. Jag hade tidigare inte hört trion, men jag blev direkt uppslukad av deras shoegaze/new-wave influerade, minimalistiska sound. “Eurovision 2004” har en speciell dragningskraft i sin mystiska framtoning med marscherande trummor, distat, lågmält basriff och en högst intressant harmonik och melodi. Låten håller lyssnaren på spänn genom sina nästan 5 minuter av ett spöklikt förförande. Lyssna på singeln här.

Skribent: Emelie Johansson

HUGO HOLKE – TORDYVEL

Hugo Holke tog indiescenen med storm när han släppte sitt magiska debutalbum ”Tordyvel” den 13 maj. Att artisten och låtskrivaren inspireras mycket av både poesi och bildkonst blir tydligt i den välformulerade, målande och smarta lyriken som präglar albumet från början till slut. Med en samling av 7 låtar på svenska utgör ”Tordyvel” en sagolik och trollbindande berättelse till vackra och väl valda toner. Musik-uppsättningen är överlag arrangerad på ett sätt som lyfter lyriken och låter den tillsammans med Hugo Holkes klara, mysiga och sårbara sångröst stå i centrum. Ett otroligt fint album vi har äran att tipsa er om idag! Lyssna på albumet här.

Skribent: Fia Skärblom

DIVISION 7 – HALLELUJABARN

Den 27e maj släppte det uppmärksammade indiepopbandet Division 7 “Hallelujabarn”, den andra singel från deras kommande debutalbum. En låt om gränslandet mellan annalkande ljusare tider och sorg och vemod som kan göra sig påmint. Redan där känner jag att det är ett givet tema för bandet att skriva om, som dom egentligen är bäst på. Balansen mellan två sidor av ett mynt. Och självklart är “Hallelujabarn” även den i ren Division 7-anda, men kanske något mindre skitig och rå från tidigare släpp. Vid första lyssning tror man att man bjuds på en ballad, men sedan kommer refrängen som skulle dra igång vilken livepublik som helst. Det är ett snyggt utsmyckat arrangemang och som vanligt bjuder bandet på en överraskande lyssningsupplevelse som är välgjord och medryckande. Lyssna på singeln här.

Skribent: Emelie Johansson

ORSAKAN – KEPS

Den 6e maj släppte independentartisten Orsakan singeln ”KEPS” som hon själv beskriver som indiepop på skånska, och jösses vad bra humör jag blev av just detta. Pia Olofsson, som ligger bakom artisten Orsakan, ger oss något busigt, glädjande och medryckande som väckt stor nyfikenhet hos oss på redaktionen. Låten ”KEPS” är definitivt en sån där låt som får en att vilja hoppa ur stolen, sjunga med och skrika med i textraden ”jag visste jag skulle få ligga ikväll”. Spännande och genreöverskridande musik-detaljer som tillsammans med skånskan blir riktigt härligt. Denna låt sticker absolut ut lite extra bland dagens tips och jag uppmanar er starkt att lyssna om ni vill höra något utöver det vanliga. Lyssna på singeln här.

Skribent: Fia Skärblom

MÅNADENS BÄSTA

AMANDA ALEXANDER – WIDE OPEN

Titeln Månadens Bästa går denna månad till stjärnskottet AMANDA ALEXANDER och hennes rykande singelsläpp ”Wide Open”.

Vi på redaktionen fastnade båda starkt för denna låt när den damp ner i mailkorgen och var därför direkt överens om att denna låt förtjänar extra ljus och uppmärksamhet i maj månadsnummer av magasinet. Vi är helt överens om att framtiden på den svenska musikscenen, och säkerligen långt över Sveriges gränser, kommer att se grym ut för artisten. Hon levererar popkvalitet utan dess like och är precis rätt i sin tid. Stor applåd till AMANDA ALEXANDER och glöm inte att sätta ”Wide Open” på repeat nu i helgen. Lyssna på singeln här.

Skribent: Fia Skärblom

EYES ON:

MICHAELA ÅBERG – RELAX BABY