RECENSIONER

Elin Rehn – Perennial

Fredagen den 22/4 släppte fantastiska Elin Rehn sitt debutalbum “Perennial”. Vi har tidigare skrivit om hennes singelsläpp som värmt upp oss inför detta album, så vi på Tinsel blev både taggade och förväntansfulla när albumet äntligen damp ner i mejlkorgen.

Perennial innehåller 8 låtar och släpps via artistens egna skivbolag Rehn Records. Med sig i sitt skapande har hon flera grymma musiker som bidragit till albumets helhets-sound; Dan Berglund medverkar på bas, Ola Winkler på trummor, Theo Stocks  på pedal steel och gitarr, samt Julia Nilsson som allt-i-allo och stråk-arrangör. Inspelningarna är sedan slut-producerade och mixade av Anton Sundell.

Albumet inleds med låten ”Sounds Like” som sätter sinnesstämningen för albumet med sitt nära hypnotiska sound. Stråkarna som presenteras i denna låt genomsyrar sedan hela albumet och skapar en sagolik ljudbild med målande musik-detaljer. Elin Rehn har en förmåga att skriva musik som målar upp sagoskogar med kvittrande fåglar, färgsprakande blommor och glittrande vatten vid blundande lyssning.

Min personliga favoritlåt från albumet blir nog ”Skies”, trots att jag är svag för både titelspåret ”Perennial” och ”a truth and a dove” som jag tidigare recenserat för magasinet. Det är någonting med kombinationen av rytmer och stråkar i ”Skies” som mäktigt på ett annorlunda visa. Jag brukar inte förknippa harmoniska stråkar med ”gung i kroppen”, men denna låt lyckas skapa en underbar balans mellan de båda.

Att albumet faktiskt är ett debutalbum är mycket svårt att tro, då det känns otroligt genomtänkt från första ton till sista textrad. Det har en tydlig röd tråd i sitt sound och känns väldigt mycket ”Elin Rehn” vilket visar att debutanten är här för att stanna och skapa sitt avtryck i den svenska musikvärlden, och säkerligen långt bortom den. Lyriken som lyser med sin sårbarhet på ett naket och blottande vis når nya höjder av otroligt vacker, innerlig och färgstark musik. Ljudlandskapet är stort och mäktigt, men av många små detaljer som alla blir lika viktiga för slutproduktionen. Skaparen Elin Rehn kan definitivt det här med ”less is more” utan att kompromissa med vår nyfikenhet.

Sammanfattningsvis är ”Perennial” ett album som tillåter oss att drömma, känna, längta, sörja och hoppas till tonerna av vacker, smart och ödmjuk musik. Lyriken hittar hem och gör det lätt för mig som lyssnare att tolka den fritt och applicera den på mitt eget liv, vilket bara i sig är en vinst för Elin Rehn.

Hatten av & tack för musiken, Elin! Lyssna på albumet här.

Skribent: Fia Skärblom

Sötnos – Karma

Stockholmsbaserade grunge/pop-bandet Sötnos följer upp debutsingeln “Good Times” med den oemotståndliga 90- och 2000-tals nostalgiska “Karma” som släpptes den 22 april.

Det tog inte lång tid innan bandet började bli uppmärksammade runt om på den svenska och internationella indiescenen och spinn på P3:s spellista efter debuten, och med “Karma” lär dom fånga in ännu fler med sin moderna grunge inlindad i en sockersöt popförpackning.

Och ja, bandet fångade även mig redan vid debutsingeln. Det var inget tvivel om att detta skulle slå an en nostalgisk sträng i mig, samtidigt som det är moderna, välgjorda produktioner. Jag älskar Sötnos lekfullhet och ironiska touch, både i namnet, men också i sina låtar. Med ett medryckande gung och en kaxigt laid-back output är det som en axelryckning de sjunger om, enligt dem själva, universums rättvisande krafter. Och ingen kunde väl gjort det på ett bättre sätt.

“Karma” är en låt som sätter sig som bubbelgum direkt. Bland tunga, melodiösa gitarr-riff och glimrande synthar är melodin i sin enkelhet sådär löjligt bra. Det skaver skönt, som sött och salt i munnen samtidigt. Jag vill stå i ett publikhav och sjunga med. Lyssna på singeln här.

Skribent: Emelie Johansson

Her Narrative – I Saw Where The Rainbow Ended

Låtskrivaren och producenten Her Narrative gjorde sin debut nu i veckan, den 27 april, med den experimentella alternativpop-singeln “I Saw Where The Rainbow Ended”. Till singeln kommer hon även att släppa en musikvideo.

“I Saw Where The Rainbow Ended” är en ambient, svävande och avskalad singel som också har en mörk mystik över sig, samtidigt som den är på snudd till förförisk. Det är nästan som att Her Narrative vill dra in lyssnaren i sin värld, sin berättelse och visualisera vad hon ser.

Jag har alltid haft ett stort intresse för berättelser, fiction-romaner, film och serier och egentligen allt som rör sig utanför den riktiga världen. Jag tror att det är där fantasin strömmat ifrån. Mina föräldrar lät mig även sitta med och kolla på deckare och thrillers när jag var liten och här är vi nu.

Det experimentella popsoundet med snygga, väl valda synthar växlande mellan mjukt och hårt, vocoder-effekt på rösten och det sköra sättet hon sjunger på tilltalar mig otroligt starkt. Allt i arrangemanget har sin plats och det finns inget överflödigt. Det är ärligt och naket. Jag ser framför mig att höra “I Saw Where The Rainbow Ended” i en ny ungdomsserie, där låten skulle förstärka och lyfta den rätta scenen till skyarna. Lyssna på singeln här.

Skribent: Emelie Johansson

Majorelle Blue – Waterproof Mascara

Den 14 april släppte indierockbandet Majorelle Blue singeln “Waterproof Mascara”, som är andra singeln från kommande EPn med samma namn.

Det har nog inte undgått många att jag är svag för sådan här typ av lo-fi indie, och när kvintetten droppade singeln “Waterproof Mascara” blev jag varm i hela mitt indiehjärta. Singeln släpptes via Svart Kaffe Records.

“Waterproof Mascara” är enligt bandet själva “en hoppfullt melankolisk vårlåt som passar till långa cykelturer i solnedgången. Temat är vetskapen om att allt kanske kommer gå åt helvete och att det bästa att göra är att förbereda sig så gott det går”. Med det i åtanke och titelnamnet på låten inser jag hur otroligt fyndigt det är. Och det är bara början. Låten har en genialt enkel gitarrslinga som ligger i bakgrunden genom verserna, soundet andas retro, det är lagom skitigt, och refrängen fick mig hooked bara efter första lyssningen. Dessutom är distad sång något jag alltid varit svag för, och det bidrar med halva soundet till låten. Otroligt snyggt och smakfullt! För en riktig indiefantast är Majorelle Blue ett band att hålla extra span på framöver. Lyssna på singeln här.

Skribent: Emelie Johansson

TINSEL TIPSAR

THE CLASS – TEENAGE QUEEN

Idag vill vi tipsa om för oss nyfunna bandet The Class som släppte debutsingeln ”Teenage Queen” den 8/4, som en uppvärmning inför deras kommande EP.

Det Stockholmsbaserade indie-bandet jobbar med genreöverskridande detaljer och blandar element från flera årtiondens musiktrender. Det är tydligt att bandets kreativitet får flöda, att musiken är i fokus och att bara fantasin sätter gränser. Just låten ”Teenage Queen” som vi fått ta del av är en medryckande, snygg och trendig indiepop-låt som präglas av grymma gitarrslingor och en bred ljudbild av smyckande detaljer. Lyssna på singeln här.

Skribent: Fia Skärblom

LODET – MY BONNIE

I Trollhättans djupaste skogar hittar vi artisten Lodet, som var ett nytt namn för oss på Tinsel, tills vi fick höra singeln “My Bonnie” som släpptes på samtliga streamingplattformar den 15 april.

“My Bonnie” är det första släppet inför kommande album med samma namn, som landar i början på sommaren. Det mjuka akustiska arrangemanget i den nästan 70-tals inspirerade softrock/popsingeln och Lodets säregna röst gör att man snabbt lägger både soundet och namnet på minnet.

Det här är en otroligt skön och svävande singel som vi vill tipsa om att lyssna in, och tycker att man borde följa upp när fler singlar och framförallt albumet släpps. Singeln släpptes via lablen Lodetta och finns att lyssna på här.

Skribent: Emelie Johansson

MÅNADENS BÄSTA

ALVA – Trä, Eld, Öl, Utekväll

Det kanske inte kommer som en överraskning för någon att den release som utmärkt sig extra under april månad är ALVA med sitt debutalbum ”Trä, Eld, Öl, Utekväll”.

Eftersom jag fullkomligt kärleks-bombat ALVA i tidigare recensioner rekommenderar jag er starkt att gå tillbaka och läsa tidigare recensioner, men sammanfattningsvis så vill jag kalla detta album för REN MAGI. Något av det bästa jag hört inom indiepop och förtjänar definitivt all uppmärksamhet som går. Om jag endast skulle få ge er ETT enda musiktips denna månaden så blir detta mitt svar och därför förtjänar ALVA och hennes debutalbum titeln Månadens Bästa. Lyssna på albumet här.

Omslag: Josefine Nilsson

Skribent: Fia Skärblom

EYES ON: