Den 88:e dagen på året firas Piano Day, ett intiativ startat av den tyska pianisten och kompositören Nils Frahm. Sedan starten har initiativet blivit en högtid som firas världen över av pianister och pianoälskare i form av konserter runtom i olika städer. Kompositörer som även använder instrumentet på innovativa sätt inom den moderna klassiska och ambienta scenen är såklart också välkomna, vilket gör detta initiativ otroligt spännande. Vi var på plats när Piano Day arrangerades i Stockholm den 30 mars, ett arrangemang av Skavi tillsammans med Schh Concerts i vackra S:t Peters Kyrka.

Helt utan vad jag skulle veta att jag kunde förvänta mig av kvällen, gick jag till kyrkan denna onsdagskväll. Hela stämningen inne i kyrkan var varm och välkomnande, och instrumental ambient synth- och pianomusik spelades ur högtalarna i väntan på konserten. På scenen står det otaliga instrument, och jag förstår att det kommer att bli en pianokonsert som jag inte hade väntat mig.

På scenen denna kväll framträdde Matti Bye & Lau Nau, Vargkvint & Jakob Lindhagen, Klangriket och Night Gestalt. Varje akt var inte den andra lik, där musiken var allt från klassiskt piano som blandades med ambienta synthar, trumpet, såg, xylofon och stora ljudlandskap av experimentella ljud. Helt klart bortom min förväntan, och jag blev allt annat än besviken. Konserten bjöd på en musikupplevelse där man sugs in i varje akt och alla musikstycken, nästan lite paralyserad. Publiken sitter på helspänn under hela konserten, och kyrkan är den bästa miljön för en sådan här konsert som förstärker känslan.

Piano Day är en dag att lägga på minnet för alla pianofantaster där ute, varesig som utövare eller som lyssnare. Den 88:e dagen är heller ingen slump till firandet och konsertkvällarna världen över, då pianot har 88 tangenter. Bara det är ju genialiskt. När jag lämnar konserten två timmar senare känns det som jag varit med om en utomkroppslig upplevelse rent musikaliskt.

Skribent: Emelie Johansson