Du debuterade under 2019, och förra året släppte du ditt debutalbum “Spoon”. Berätta, vad handlar albumet om?

Det finns egentligen inte så mycket röda trådar i albumet, det är inget konceptalbum, utan snarare bara att jag bajsade ut massa musik efter studenten. Och så gick jag in i en studio så plockade vi ihop dom låtarna som kändes mest nice. Så det är något typ av eftergymnasialt album om relationer, ångest, vänskapsrelationer. Men det har inget med varandra att göra, någon av låtarna. En låt skrev jag under inspelningshelgen, så det var en superny grej som jag plinkade på i studion och så tyckte Joakim som spelade in och producerade albumet tillsammans med mig i Malmö. Det var låten ”I just want you cause you’re gone”, den hade jag skrivit precis under den sommaren och skrivit klart den. Det är allt och inget, låten ”No Worth” var en av de första låtarna jag skrev, under gymnasiet. Jag skulle nog snarare bara säga att vi valde ut dom som vi tyckte var mest nice och som låg fint ihop.

Vi spelade på ringklockor, tutor, cykelklocka och genom hela låten har vi en gunga som knarrar.

Hur har skapandeprocessen bakom albumet varit?

Många av låtarna har jag skrivit på mitt flickrum i Malmö där jag bodde. Jag tror att många gånger började jag med att hitta en melodi eller hitta någon bra kompgrej, så byggs det ut till en låt. Jag brukar vara ganska mån om att det inte ska gå så lång tid, jag skriver ganska fort, typ en låt på en kväll, sen kanske jag fixar lite grejer i efterhand. Men jag tycker inte om att dra ut på processer så länge. Så var det lite när vi spelade in albumet också. Jag kommer in med demos och spelar upp det för Joakim och så tog han in en trummis, Erik Klinga, som hörde låten i studion och sedan tog dom den första bästa idén och så körde vi på det, och spelade in allt på en och samma dag. Mina låtar skrev jag på väldigt olika tidspunkter, men alla under en kväll, någon idé som blev någonting. Så var det också när vi gick in i studion med dom, typ ”vi arrar upp dom här och nu”, och det gjorde att det blev organiskt på något sätt. Jag hade lite idéer om vilka låtar jag ville ha mer upp-arrade, och vilka inte, så man ändå har en grundplan. Men när man står i studion har man inte tänkt vilka typ av trummor eller gitarrslinga man vill ha, utan musikerna får spela lite så ser jag vad jag tycker om. Det var en väldigt rolig process. Vi hade tre dagar på oss att sätta hela albumet, så då var det ju också så att man fick ta första bästa idé och köra på det.

Vilken låt på “Spoon” är du mest stolt över, och varför?

Oj, vad svårt! Kanske ”Instant Noodles” tror jag. Dels så hände låten bara, det var när jag var ute och reste i Sydamerika så skrev jag den i köket som jag bodde hos. Det gick jättefort och sen var den klar. Det var också en sådan låt som var så himla rolig att leka med i studion, där vi spelade på ringklockor, tutor, cykelklocka och genom hela låten har vi en gunga som knarrar. Vi hade väldigt roligt med den låten. Den känns som att den bara ploppade upp. Jag tycker också den är rolig att spela live, den blir en sådan comic relief, något som inte är så tungt. Men den är ju dubbelsidig också på samma gång.

Hur skulle du beskriva dig själv som artist med tre ord?

Jag skulle säga kort, jag är en ganska kort artist, egen, och opolerad.

Vad är bakgrunden till artistnamnet Coral?

Det är mitt mellannamn. Det kommer från min mormor, hon hette Coral, min mamma kommer från Argentina så det är ett ganska relativt vanligt namn där. Så det har nästan alltid varit självklart att om jag släpper musik så ska det vara under det namnet. Jag hade ingen lång process med att bestämma namn.

Jag tycker det är roligt att leka med ord och skriva dagboksanteckningar och göra det till musik.

Med vilken artist eller producent skulle du helst vilja göra ett samarbete med och varför?

Jag skulle vilja gästa Big Theif, förbanda eller vara med på någon av deras skivor. Eller göra en duett med Adrian Lanker, då hade jag dött glad kan jag säga.

Vilka är dina största inspirationskällor till din musik?

Dels har jag lyssnat väldigt mycket på avskalade singer/songwriter-tjejer, som Regina Spector, Courtney Barnette, Frankie Cosmos och Phoebe Bridgers, alla dom här indiestjärnorna. Det är mycket den musiken jag har lyssnat på. Sen tror jag att jag också inspireras lite av att jag egentligen inte kan spela gitarr, utan att jag spelar dom ackorden som jag tycker låter bra. När det klingar lite dissonans och öppna ackord, det klingar fint. Jag inspireras av dissonans och ljudbilder och text. Jag tycker det är roligt att leka med ord och skriva dagboksanteckningar och göra det till musik.

Vad lyssnar du själv på för musik just nu?

Just nu lyssnar jag väldigt mycket på Broadwaymusikaler, för att jag går en musikalutbildning i Göteborg. Så jag lyssnar väldigt mycket på skolrelaterade grejer just nu. Jag fick min summering av mest lyssnade musik på Spotify, och det var så mycket olika musikaler. Så det lyssnar jag absolut mest på just nu. Och när jag inte lyssnar på det så har jag lyssnat väldigt mycket på Adrian Lanker och Big Thief den senaste tiden. Jag lyssnade på Phoebe Bridgers senaste skiva, som jag tyckte var jättebra. Billie Eilish lyssnar jag också mycket på. Men mest ändå skolrelaterade grejer, Broadway alltså.

Ikväll ska du vara förband åt I’m Kingfisher på Bar Brooklyn i Stockholm. Hur känns det, och hur har uppladdningen inför kvällen varit?

Det känns skitkul! Vi har faktiskt spelat ihop en gång tidigare, fast då var det omvänt, då var han förband för mig. Jag tycker ibland att det är mycket skönare att vara förband, det är inte lika mycket prestationsångest. Men det känns skitkul, han är ju jättefin. Vi klickade jättebra när vi spelade sist då vi gjorde en livesession. Och sedan är det också roligt, för han recenserade min debutskiva efter det giget, han skrev för Värmlands Folkblad, tror jag det var. Vi är vänner på Facebook, har koll på varandra. Och Hemma Hos Fanny som arrangerar kvällen hade inte koll på det när dom bokade oss, vilket var väldigt kul. Det är nog därför jag åkte hit mitt i veckan, för jag tyckte det kändes kul. Uppladdningen så har jag inte gjort så mycket mer än det man brukar göra. Tänkt ut min setlist, lagt ut min merch, stressat lite, mitt tåg var försenat. Sedan glömde jag nästan min gitarr på tåget.

Kommer vi kunna se dig live fler gånger under året?

Ja, redan nu på fredag ska jag spela på Cafe Hängmattan i Göteborg tillsammans med Wilma Nea, vi är på samma label. Vi ska ha ett gemensamt gig, som en releasefest. Hon släppte sitt album nu och jag släppte mitt förra året. Så det ska bli jättekul. Sedan kommer jag antagligen att spela lite i sommar, men det är inte riktigt spikat vart och när, men det kommer bli av.

Vad har du för framtidsplaner med din musik, kommer du släppa nytt material under 2022?

Förhoppningsvis kommer jag göra det. Jag håller på med en EP nu som kommer bli lite mer utav en koncept-EP. Jag är målarkonstnär och tänkte kanske blanda in lite animerat, kanske göra någon typ av musikvideo. Så jag har lite saker på gång. Jag har spelat in lite ny musik med mitt band som jag har nu efter debutalbumet, två riktiga stjärnor, så vi är en trio nu som är ute och gigar, men just ikväll kör jag själv, men på fredag kommer jag ha med bandet. Sedan har jag massa andra grejer som jag hade tänkt göra, jag har fler låtar på engelska som jag hade tänkt släppa, så jag har nog att släppa ett album snart igen, efter EPn. Jag har också lite planer på att släppa musik på svenska, som kommer att komma framöver. Jag hade tänkt att ge ett smakprov på en av mina svenska låtar nu ikväll.

Intervju av: Emelie Johansson