Idag gör indiepopartisten Rasmus Blomberg sin albumdebut med ”The River’s Call”, som är inspelad i Svenska Grammofonstudion i Göteborg. Tillsammans med musikerna Emil Aspegren, Albert Lorenz och Joel Jansson lade han grunden till albumet några veckor innan pandemin bröt ut i Sverige. 

Tinsel har tidigare skrivit om Rasmus Blombergs olika singelsläpp, och vi har med spänning väntat på detta album. Och jag kan börja med att säga att jag inte är det minsta besviken. 

Albumet inleds med den otroligt vackra ”All That We Wished For” och intresset fångas snabbt av den tydliga tramporgeln och Rasmus sårbara stämma. Låten växer dynamiskt med både sånglager och rytmer, för att sedan dra oss tillbaka och låta oss landa i lyriken innan nästa låt tar vid. Det är både smart och stilfullt gjort, och vi vill bara höra mer. 

Albumets 9 låtar smälter fint ihop samtidigt som vi bjuds på variation och artistens mångsidighet. Influenserna och detaljer från olika genrer skiner igenom, speciellt i låtar som ”Breathing” och ”Stones Come Alive” där kraftiga rytmer och distade gitarrer drar oss in i rockens värld. Jag får nästan lite Foo Fighters-vibe i slutet av ”Stones Come Alive” vilket jag absolut inte var beredd på vid albumets första spår. Att Ramus Blombergs sitter inne på stor kreativitet och musikalitet blir tydligt bevisat under albumets gång.

Min favoritlåt på albumet blir, efter mycket vägande fram och tillbaka, den fantastiska ”May Morning Haze”, som råkar vara Rasmus Blombergs debutsingel och som tidigare recenserats i magasinet, utav just mig. Det är något speciellt med sådana låtar som gör lika stort intryck för varje lyssning. Den är otroligt behaglig samtidigt som den bjuder på många musikaliska detaljer, toner och effekter. När det kombineras med hans magiska, raspiga men samtidigt klara sångröst blir det högsta poäng. 

Förutom ”May Morning Haze” blir det låten som givit albumet sitt namn som jag tar mig till lite extra, ”The Rivers Call”, som har en riktigt snygg gitarr som leker mellan tonerna genom hela låten och byggs på av både rytmer, effekter, och lager. Att Rasmus även är en skicklig textförfattare får vi ta del av i varje låt.