Synthpop duon RULES från Helsingfors släpper idag den 21/8 sitt självbetitlade debutalbum och bjuder på 80- och tidigt 2000-talsinspirerad oemotståndlig electropop med ett nytt, samtida perspektiv.
Duon som består av textförfattaren Sarra Keppola och musikskaparen Iiti Yli-Harja gör de tillsammans poppiga, tunga, mystiska och intresseväckande låtar med texter som är baserade på deras egna perspektiv av karaktärer från världslitteraturer. Historier där röster blivit tystade och där det finns luckor att fylla, skapar varje låt sin egen värld och berättelse. Med detta album vill de också nå en mer litterär intresserad publik.
Albumets inledande låt “Kafuku’s Wife” sätter stämningen direkt med retrosynthar och tunga distade trummor, och man förstår vad man får och vill höra vidare. Och så här fortsätter hela albumet igenom. Låt efter låt levererar dom exceptionella poplåtar med ett rått, ambient ljudlandskap och reverb-dränkta sångmelodier.
Vissa låtar som “Wendy” och “Catherine” är av gladare karaktärer, men samtidigt finns den oförklarliga mystiken och tyngre inslag invävt i låtarna som gör att det är så fascinerande. Och så måste vi nämna den fantastiska covern av Nirvanas “Lounge Act” som gömmer sig på plattan. Har ni någonsin hört en Nirvana-cover i mörk retro-electropop? Här har ni den, och ni har inte hört något liknande. Wow.
RULES har verkligen skapat ett originellt sound och med innebörden i texterna som är komponerade med mäktiga melodier ligger det en gåtfullhet genom albumets 10 låtar. Det gruppen gör är ren magi och något som du inte hört förut. De är gränsöverskridande och lekfulla i synthljuden och arrangemangen, de är inte rädda för att maxa allt, och det funkar så sjukt bra.
Vi gjorde en intervju med gruppen som finns att läsa här: (engelska) https://magazine.tinselmusic.se/2020/08/21/interview-rules/ där man kan läsa om Sarra och Iiti’s skapandeprocess kring låtarna och soundet, och hur texterna inspirerade från världslitteraturen kom till.
Tinsels favoritlåtar: “Kafuku’s Wife”, “Terry”, “Lounge Act” och “Constantia”.